Inrikes.

2018-11-14 09:01
Från årsskiftet kommer det krävas licens för att få bedriva spelverksamhet i Sverige. Reklamen kommer sannolikt öka, men också kontrollen av bolagen. Den som bryter mot lagen kan bli av med sin licens.  Bild: Svenska Spel
Från årsskiftet kommer det krävas licens för att få bedriva spelverksamhet i Sverige. Reklamen kommer sannolikt öka, men också kontrollen av bolagen. Den som bryter mot lagen kan bli av med sin licens. 
Puffetikett
Dagens ETC

Flera miljarder kronor satsas på spelreklam varje år

Den aggressiva marknadsföringen bär en stor del av skulden för det ökande spelberoendet, menar experter.

”Jag tar emot samtal dagligen från folk som varit spelfria i långa perioder men som har fallit tillbaka på grund av suget de fått av all reklam”, säger Fredrik Trygg som jobbar med organisationen Spelfriheten.

Fredrik Trygg jobbar med organisationen Spelfriheten. Han har själv varit spelberoende sedan 16-årsåldern och har spelat bort minst en halv miljon kronor.

Nu har han varit spelfri ­sedan i somras och ansvarar för föreningens hjälptelefon. Där tar han dagligen emot samtal från folk med spelproblem eller anhöriga till spelmissbrukare.

– Det är lätt att glömma bort de anhöriga. De mår ju piss också. Man lånar pengar och ljuger sönder allt och alla när man spelar, säger han.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Det är alla typer av människor som ringer till hjälptelefonen, berättar han. 

– Allt från 15–16-åringar som börjat spela på online-kasinon i sina farsors namn till folk i 70-årsåldern. De vanligaste är män i 25–35-årsåldern. 

En beroendesjukdom

Spelreklam är ett av de största problemen, menar Trygg. Spelbolagen satsade 5,5 miljarder kronor på reklam i Sverige förra året.

– Jag tar emot samtal dagligen från folk som varit spelfria i långa perioder men som har fallit tillbaka på grund av suget de fått av all reklam. Och i kombination med alla lånereklamer. De går hand i hand, säger Trygg.  

Fotbollsmagasinet Offside fick stor uppmärksamhet när de nyligen gick ut med att de stoppar all spelreklam i tidningen och på alla andra kanaler. Ett beslut som innebär runt en halv miljon kronor i förlorade intäkter.

– Är man det minsta intresserad av fotboll har man inte kunnat undgå att se hur starka spelbolagen är, sa chefredaktören Johan Orrenius till Dagens ETC då. 

Vid årsskiftet upphör det statliga spelmonopolet. I stället ska det krävas licens för att få bedriva spelverksamhet i Sverige, och alla spelbolag ska betala skatt på 18 procent. Ett 70-tal spelbolag har redan ansökt om licens hos Lotteri­inspektionen. Reklamen kommer sannolikt öka, men också kontrollen av bolagen. Den som bryter mot lagen kan bli av med sin licens. 

Varken Emma eller Fredrik Trygg tror att avregleringen kommer att påverka spelarna.

– De som har ett beroende skiter väl i det. Det kommer inte förändra något, säger Emma. 

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter